۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

رزق معرفت از سفره اباعبدا... (ع)

  • کد خبر: ۲۳۸۶۴۴
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
رزق معرفت از سفره اباعبدا... (ع)
رابطه امت با امامت خود هم ذیل رابطه ابوت و بنوت معنا می‌شود و محبت پدرفرزندی ایجاد می‌کند.

محرم را باید به فصل مَحرَم شدن ارتقا داد. از زلال احساس به شکوه معرفت رسید. این یک ضرورت ایمانی است برای ساخت زندگی که در هندسه امامت دارای جایگاه باشد. قدم اول البته حب است که در احساس متبلور می‌شود. اما این حب نباید از پر قنداق و فقط از شیر مادر باشد. به گفته استاد صفائی حائری (ره) «آن حبی که پدر‌ها باید به بچه‌ها منتقل کنند، حبی است که همراه بینات و برهان باشد و در دنیای آشوب زده‌ای که هر روز دانشمندی را عَلم می‌کنند، بتواند دوام بیاورد»؛ به ویژه امروز که شبهات، روزافزون است.

باطل را لباس حق می‌پوشند تا جای حق را بگیرد. فضای مجازی هم پر است از توهمات پرسش نما؛ پرسش برای رسیدن به پاسخ و حقیقت است، اما پرسش‌های توهمی فقط برای وهمناک کردن فضا و غبار افروختن تولید می‌شود و گوش شنوایی برای شنیدن پاسخ ندارد. نمی‌خواهم به سیاهه کردن این قبیل سؤالات بپردازم. 

هر پرسش را در جای خود باید پاسخ داد. در این مقال می‌خواهم به این نکته توجه کنیم که رابطه ما با سیدالشهدا و امامت، فقط این نیست که محبت به ارث رسیده باشد از پدر و مادر خونی آدمی. رابطه امت با امامت خود هم ذیل رابطه ابوت و بنوت معنا می‌شود و محبت پدرفرزندی ایجاد می‌کند. درکنار این باید دانست که «انسان از ولی، رزق می‌گیرد».

همان طور که کوچک‌ترین کلمات امیرالمؤمنین (ع)، بزر گ‌ترین بن بست‌های معرفتی را‌ می‌گشاید، رابطه با عاشورا هم باید نقشی چنین داشته باشد. نه فقط برای مؤمنانِ از مسلمانان. نه تنها برای مسلمانان که گاندی هندو هم بر سر سفره رزق حسینی می‌نشیند و درس می‌گیرد. 

این سخن اوست که «من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ ام و توجه کافی به صفحات کربلا کرده‏ ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از سرمشق امام حسین پیروی کند». سفره سید الشهدا (ع) گسترده است برای همه. هر فردی می‌تواند پای این سفره بنشیند، منتها بهره‌ای که‌ می‌گیرد، بسته به سعه وجودی اش خواهد بود؛ به اینکه توان برداشتش چقدر است، چقدر ژرف می‌نگرد. این کلام جرج جرداق (دانشمند و ادیب مسیحی)، ظریف نگاهی است به کلام آمده که «وقتی یزید، مردم را تشویق به قتل حسین و مأمور به خونریزی می ‏کرد، آنان می‌گفتند چه مبلغ می‌دهی؟

 اما انصار حسین به او گفتند: ما با تو هستیم؛ اگر هفتادبار کشته شویم، باز‌ می‌خواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم». جرج جرداق با نگاه به تفاوت منظر یاران امام و یزید، به تمیز دادن حق از باطل پرداخته است. باری، سفره محرم، سفره ذکر و رزق و روشنی است. با حضور در مجالس حسینی و با تأمل در سیره و سلوک امام باید رزق خود را گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->